Ciąża to wyjątkowy czas w życiu każdej kobiety. Przyszłej mamie zależy na tym, aby jej maleństwo przyszło na świat w pełni zdrowe. Warto wiedzieć o tym, że ogromny wpływ na stan zdrowia nienarodzonego dziecka mają nawyki żywieniowe przyszłej mamy. W codziennym jadłospisie powinno znajdować się jak najwięcej produktów obfitych w cenne witaminy oraz inne składniki odżywcze. W niniejszym artykule wyjaśniamy, co jeść, by nienarodzone dziecko rozwijało się w łonie matki w sposób prawidłowy. 

 

Jakie witaminy są ważne dla prawidłowego rozwoju dziecka podczas ciąży? 

Jedną z najważniejszych witamin jest witamina B9, czyli kwas foliowy. Ma ona ogromny wpływ na odpowiedni rozwój zalążka układu nerwowego maleństwa, czyli cewy nerwowej. Każda kobieta powinna stosować suplementację kwasu foliowego około sześć miesięcy przed rozpoczęciem starań o zajście w ciążę. Brak kwasu foliowego w organizmie kobiety może spowodować, że u dziecka pojawią się bardzo poważne wady rozwojowe, takie jak bezmózgowie lub rozszczep kręgosłupa. Zastosowane suplementacji kwasem foliowym sprawia, że ryzyko tych poważnych powikłań zostanie zmniejszone aż o 70 procent. 

Wśród kobiet, które przed zajściem w ciążę oraz w jej trakcie stosowały kwas foliowy, było znacznie mniejsze ryzyko rozszczepu podniebienia, wad serca a także rozszczepu wargi. Źródłem kwasu foliowego są warzywa zielone, m.in. szpinak, brokuły czy brukselka, buraki kalafior, groch, fasola, pełnoziarniste pieczywo, kasze oraz makarony, banany i orzechy.

Kolejna witamina, której absolutnie nie może zabraknąć u kobiety spodziewającej się dziecka, to witamina C. Odpowiada ona za prawidłowe działanie układu odpornościowego. Jest ona także bardzo ważnym elementem w syntezie hormonów nadnerczy. Obecność w organizmie witaminy C powoduje, że lepiej wchłania się żelazo, które jest niezbędne do produkcji czerwonych krwinek i hemoglobiny. Witamina C jest również wyjątkowym przeciwutleniaczem, który zapewnia ochronę tkankom przed działaniem wolnych rodników, które powodują starzenie się organizmu. Jeżeli w codziennej diecie przyszłej mamy zabraknie witaminy C, może to doprowadzić do pojawienia się u dziecka zespołu Barlowa, który wiąże się z zaburzeniem funkcjonowania serca. Witamina C jest obecna w produktach takich jak owoce cytrusowe, truskawki, pomidory, fasola szparagowa oraz brokuły. 

Przyszła mama musi także spożywać jak najwięcej produktów bogatych w witaminę D3. Jest ona bardzo istotna dla prawidłowego rozwoju zębów i kości. Składnik ten przyczynia się do unormowania poziomu wapnia oraz fosforu w organizmie. Nieodpowiednia ilość witaminy D3 prowadzi do zaburzeń w rozwoju kości, opóźnienia w rozwoju fizycznym dziecka oraz może doprowadzić do zachorowania przez kobietę na cukrzycę ciążową. W jakich produktach można znaleźć witaminę D3? Źródłem witaminy D3 jest mleko, olej słonecznikowy, rzepakowy i lniany, tłuste ryby, masło, jaja, orzechy oraz nasiona słonecznika.

Następny składnik, bez którego kobieta w ciąży nie może się obejść, to witamina E. Przez specjalistów jest ona nazywana witaminą płodności. Poprawia ona funkcjonowanie układu odpornościowego oraz krwionośnego. Gdy kobieta będzie karmiła swoim mlekiem zawierającym witaminę E dziecko, będzie ono znacznie mniej obarczone ryzykiem zachorowania na żółtaczkę poporodową. Witamina E jest obecna w orzechach, szpinaku, olejach roślinnych oraz produktach pełnoziarnistych. 

 

Wapń – budulec kości, którego nie może zabraknąć w codziennej diecie 

Wapń to pierwiastek, którego również nie może zabraknąć w diecie kobiety, której zależy na prawidłowym rozwoju dziecka. Wapń wpływa także na prawidłowe działanie mięśni i nerwów a także usprawnia funkcjonowanie układu krwionośnego. Braki wapnia powodują, że ryzyko wystąpienia wad rozwojowych u dziecka znacząco wzrasta. Źródłem wapnia są produkty pełnoziarniste, mleko i przetwory mleczne, szpinak, brokuły oraz rośliny strączkowe. Kobiety w ciąży powinny przyjmować minimum 1000 mg wapnia. Wtedy dziecko w łonie matki z pewnością będzie rozwijało się w sposób prawidłowy.